STUDENTKURSEN
BALANSERING
Under kursen lär du dig hantera din skärm på marken. Du lär dig hur skärmen och utrustningen fungerar och hur du drar upp din skärm i luften och håller den flygande. Att balansera skärmen ovanför dig kräver en blandning av fokus och avslappning för att bli duktig.
TEORI
Efter kursen behöver du kunna träna. För att vara säker behöver du veta litet grand om hur vinden påverkas av terrängen. Du får också litet grundläggande meteorologi, aerodynamik och litet annat smått och gott med dig. Kursen slutar typiskt med ett teoriprov.
DITT FÖRSTA FLYG
Att lära sig balansera sin skärm går fort för somliga och tar litet längre tid för andra, det är helt naturligt. Men för det mesta dröjer det inte länge förrän man är tillräckligt säker för kunna gå längre upp i backen. Där drar du upp skärmen, balanserar den några ögonblick för att vara säker på att du har full kontroll, och tar därefter några rejäla kliv nedför backen. Snart känner du trycket under fötterna lätta och du flyger på egen hand!
BACKGLIDNINGEN
Ditt allra första flyg kommer du aldrig glömma! Känslan av att på egen hand ta några långa kliv, känna hur vingen bär och sedan glidflyga nedför backen är en intensiv upplevelse. Du sitter inte i ett flygplan! Du är inte avskärmad från naturens ljud och dofter. Istället upplever du allt under ditt korta flyg på kanske fem-tio meters höjd och efter mindre än en minut landar du mjukt i gräset där nere.
Du har just flugit för första gången. På riktigt!
BACKGLIDNINGEN
Ditt allra första flyg kommer du aldrig glömma! Känslan av att på egen hand ta några långa kliv, känna hur vingen bär och sedan glidflyga nedför backen är en intensiv upplevelse. Du sitter inte i ett flygplan! Du är inte avskärmad från naturens ljud och dofter. Istället upplever du allt under ditt korta flyg på kanske fem-tio meters höjd och efter mindre än en minut landar du mjukt i gräset där nere.
Du har just flugit för första gången. På riktigt!
DU ÄR STUDENT
Efter några intensiva sommardagar har du lärt dig tillräckligt för att få träna själv. Du har antagligen suttit fördjupad i teoriboken på kvällarna och förhoppningsvis träffat nya vänner med samma mål som du: Att få flyga självständigt. Du har klarat alla dina praktiska övningar och teoriprovet gick bra. Vad gör du nu?
Nu är du pilot på första nivån (av tre) – student – och ditt nästa steg blir att skaffa dig behörighet att få göra mer än backglidningar, och stanna uppe i luften. Backglidningar är korta träningsflyg på låg höjd (under tio meter). Nu fortsätter du träna markhantering så att det sitter i ryggmärgen innan du går vidare mot din nästa kurs som ger dig behörighet att t ex hanga, vinscha, starta med en motor ifrån berg och flyga i termik.
Om du har ett någorlunda öppet fält i närheten så kan du kanske använd det för din träning? Om det finns en bra backe utan farliga hinder så kan du fortsätta träna backglidningar men fokusera framförallt på att bli riktigt duktig på att markhantera så kommer din första behörighet bli en enkel match. När du börjar tycka det är för lätt att bara hålla skärmen över huvudet kan du börja öva på att “kajta”, d v s förflytta dig med hjälp av skärmen. Du kan också prova att sätta eller lägga dig ned och sedan resa dig upp igen med skärmen fortfarande flygande över huvudet. Den sortens kontroll kommer göra dig till en säker och skicklig pilot i luften!
Som nykläckt student har du många frågor. Under kursen fick du låna skärm men för att kunna träna och förbereda dig för nästa steg behöver du egen utrustning. Många av företagen på kartan säljer både ny och begagna utrustning men du kan också gå med i en Facebook-grupp för att hitta begagnad utrustning.
Du går nu med i en flygklubb och där borde du kunna få hjälp med det mesta. Ett bra komplement till klubben är också vår Facebook sida: “Vill Flyga”. Där finns det gott om aktiva piloter som kan ge dig tips, råd och svara på frågor.
Lycka till!
BEHÖRIGHETER
Som student kan du skaffa flera olika typer av behörigheter. Varje ny behörighet erövrar du efter en kurs där du lär dig behärska ett nytt sätt att flyga. Som student får du ta behörigheterna HANG, BERG, VINSCH och MOTOR. Klicka på respektive behörighet om du vill veta mer om vad det innebär att vara student med denna behörighet.
STUDENT
Som student utan behörigheter får du träna på markhantering och göra backglidningar på egen hand.
Tryck igen om du vill veta mer studentkursen och hur du kan träna inför nästa steg.
MOTOR
Med motorns hjälp får du en fantastisk frihet och kan starta, flyga och landa nästan överallt. Denna behörighet har du redan om du gick en paramotor-studentkurs.
Tryck igen om du vill veta mer om vad en motorbehörighet ger dig.
VINSCH
För den flygsugne med långt till närmsta berg erbjuder vinschen en hisnande och rolig start till hög höjd. Därifrån kan du ta dig vidare upp och långt iväg.
Tryck igen om du vill veta mer om vad en vinschbehörighet innebär.
BERG
När du startar från berg har du maximala möjligheter och kan fånga termiken för att ta dig ännu högre och flyga långt.
Tryck igen om du vill veta mer om vad en bergsbehörighet innebär.