Select Page

VINSCH

Med en vinsch behöver du inga berg för att komma högt upp, där du kan fånga termiken!

Det kan vara en hisnande upplevelse att bli bogserad från marken upp till många hundra meter på bara några minuter!

BOGSERING

 Allt som krävs för att stiga högt över ett i övrigt flackt landskap är en mycket lång lina, en vinsch och ett litet lag av piloter som samarbetar. Vinschföraren sköter vinschen, som kan vara fast eller rörlig, t ex en ombyggd bil som helt enkelt drar upp dig samtidigt som linan matas ut. En startledare koordinerar arbetet och en eller två andra piloter hjälper till att dra tillbaka linan om det behövs.

Som pilot kopplar du dig till linan med en särskild “release”, och när du kommit upp högt nog kopplar du loss dig och flyger fritt. Väl på höjd kan du välja att ge dig iväg mot egna mål eller återvända för ett nytt flyg.

VID VINSCHEN

En vinsch kan vara en fast maskin på ett släp, med en lina på trumma. Somliga har två linor för att det ska gå snabbare att få upp många piloter i luften. Vinschföraren sitter långt ifrån piloten och startledaren så alla måste kommunicera med radio. Vinschföraren sträcker linan och när piloten ger klartecken till startledaren drar föraren på och piloten stiger snabbt. Några minuter senare drar föraren av på kraften och piloten kopplar loss sig och flyger fritt. Linan segnar mot marken, bromsad av en liten fallskärm. När linan landat hämtar någon tillbaka den, oftast med en liten bil eller kanske en fyrhjuling, och drar ut den till startplatsen igen.

En anan typ av vinsch är monterad i en bil. Vinschföraren har då mer direkt kontakt med piloten före start och drar upp piloten genom att öka farten på bilen medan linan löper ut och piloten stiger. Detta är ett litet effektivare system, där linan rullas tillbaka direkt ned i bilen som kan köra tillbaka för att dra upp nästa pilot.

En allt mer populär variant är en eldriven vinsch piloten kan koppla till sin bil (med dragkrok) och sedan dra upp sig själv m h a en fjärrkontroll. Detta ger maximal frihet men har sämre kapacitet om många piloter samsas om vinschen samma dag.

 

VINSCHBEHÖRIGHET

För att få starta med vinsch går du en vinschkurs där du erövrar din vinschbehörighet. För att kunna göra detta måste du först bli student, på en grundkurs. Direkt efter grundkursen bör du träna ett litet tag innan du letar upp en vinschkurs.

För att kunna vinscha behöver du också en radio och en release – den lilla anordning du använder för att koppla dig till linan.

VAR VINSCHAR MAN?

För att kunna bogsera krävs ett stort och någorlunda öppet fält, fritt från farliga hinder och gärna med avstånd till bebyggelse eller annat som kan göra att vinden blir stökig.

Det finns många flygklubbar i Sverige som använder sig av bogsering som sin vanligaste startmetod och du kan hitta många av dem på kartan över svenska flygklubbar och skärmflygföretag.

VILL DU VETA MER?

Om du har fler frågor så prata gärna med riktiga skärmflygare på vår Facebook sida: "Vill Flyga". Där finns det gott om aktiva piloter som kan ge dig tips, råd och svara på frågor.

Vill du veta vad som händer inom skärmflyget i Sverige just nu så kolla in vår egen tidning: Hypoxia.

Pin It on Pinterest