MOTOR
För många erbjuder en motor den ultimata friheten eftersom man inte behöver mer än ett någorlunda öppet fält för att starta och landa. Motorn är relativt lätt och tillåter många timmar i luften mellan varje tankning. Du kan flyga nästan överallt och får tillgång till miljöer, vyer och upplevelser som ingen annan.
FLYGA MED MOTOR
Som motorflygare behöver du såklart en motor! Denna sitter monterad på en ram tillsammans med din sele. För att hålla linor (och dig) borta från propellern är aggregatet omgivet av en bur. Tillsammans bildar detta ett av de enklaste och lättaste flygmaskiner som finns!.
Vissa skärmar kan användas både för motorflyg och friflyg (utan motor) men vanligtvis väljer du en skärm som är speciellt designad att flygas med motor. Väl i luften bestämmer du din höjd genom att dra på eller släppa på gasen. Hastigheten är ganska låg, mellan 30-70 km/h.
Tekniken utvecklas hela tiden och redan idag finns det elmotorer med ca 45 minuters flygtid för den miljömedvetne.
ATT BÖRJA MOTORFLYGA
Oavsett hur du tänker skärmflyga börjar du alltid med en studentlicens, genom att gå en grundkurs. Paramotor, ofta förkortat “PM”, är inget undantag.
Med studentlicensen klar fortsätter du sedan med en paramotorkurs. Under kursen behöver du vanligtvis ha skaffat din egen motor och du klarar den på ungefär en vecka (paramotorutbildningen är ofta utspridd över en period för att du ska ha gedigna kunskaper kring motorlära och motorflygning). Kursen avslutas med ett teoriprov och när du är klar får du “PM1”, vilket ger dig rätt att flyga självständigt så länge du följer vanliga “visuella flygregler” (förkortat VFR), med några undantag som finns just för paramotor. VFR innebär i princip att du får flyga i god sikt, utanför kontrollerat luftrum (där det kommersiella flyget håller till). Du kan starta på de flesta ställen men behöver vanligtvis tillstånd från markägaren.
KÄNSLAN!
Det är svårt att beskriva känslan av att ge full gas, ta några kliv framåt, för att sedan lyfta över träd och hus. Är du MC-fantast så har du antagligen en liten föraning. Styrkan i motorn och vinden när du rör dig genom landskapet – en lek med fart och frihet.
Lägg på en dimension till – höjden – och multiplicera frihetskänslan med minst tio så får du en aning om vad det innebär att flyga med skärm och motor!
TÄVLA I PARAMOTOR
Eftersom motorn ger dig unika möjligheter att stanna kvar i luften finns det också många roliga sätt att utvecklas – bl a genom att tävla. Precis som friflygarna kan du t ex tävla i pricklandning men som PM-pilot har du en helt annan uthållighet och du kan precisionsflyga på låg höjd.
ENDURANCE
Efter en tidig morgonstart är ditt mål att navigera till så många utsatta koordinater som möjligt under tävlingens gång. Lyckas du landa och starta igen ifrån en utmärkt plats får du extra poäng men det gäller att vara taktisk så att du klarar många timmar i luften. Endurance är en fantastisk kul och äventyrlig tävligsform du kan prova när du har skaffat dig en del erfarenhet som paramotorpilot.
SLALOM
Denna tävlingsform fungerar i princip som vanlig alpin slalom, men med den skillnaden att du flyger mellan portarna (uppblåsta pyloner), oftast på ganska låg höjd och i hög hastighet. Marginalerna är små och du måste vara skicklig på att hantera både motor och skärm för att vinna en pylonslalomtävling. Detta är tävligen för fartälskaren!
VILL DU VETA MER?
Om du har fler frågor så prata gärna med riktiga skärmflygare på vår Facebook sida: "Vill Flyga". Där finns det gott om aktiva piloter som kan ge dig tips, råd och svara på frågor.
Vill du veta vad som händer inom skärmflyget i Sverige just nu så kolla in vår egen tidning: Hypoxia.